Wednesday, September 13, 2006

Maenan Anak-Anak Betawi Jaman Dulu..

Dulu banget sewaktu ane masing kecil dan tinggal di daerah Setiabudi (Karet Belakang), kebiasaan setiap Ibu2 kalu pas malem terang bulan sengaja deh pade keluar rumah buat ngumpul-ngumpul nenangge. Biasenye sih ade nyang sambil bawa kaleng kecil buat mites kutu soale ude jadi kebiasaan banget kalu mereka ngumpul aje beberape orang langsung deh pade bebaris kayak gerbong kerete buat pada saling nyariin kutu.. biasenye kutu nyang didapet langsung dikletusin pake gigi.. kalu lagi males ditaruh di atas kaleng.. trus dikletusin ame kuku .. jadi rada bebunyi .. trek !!.
Begitu juga ame anak-anaknye.. perasaan ane sih.. jaman dulu, meskipun ane jarang tauk belajar malem.. masalah sekolaan kayaknye cuek aje tuh.. nah, apelagi pas malem terang bulan kayak gini.. dijamin semua anak-anak pade ngumpul ditengah lapangan depan rumah Bapak ane nyang kebetulan luas banget ade lapangan bulutangkis, lapangan bola buat pade maen Pancing dan laen-laennye.
Permaenan anak-anak betawi waktu ane masing kecil dulu.. ade bermacem-macem tergantung ame waktunye, maenan waktu pagi, ame siang tengari laen, ame sore laen, ame malem juga laen. Kalu mau diitung-itungin kayaknya lumayan banyak juga sih.. begitu juga ame permaenan antare perempuan tentunye enggak same ame permaenan anak lelaki.. tapi ade juga sik masenye perempuan bisa ngegabung ame anak lelaki.
Dari waktu ane masing di Setiabudi ampe pas ane pindah ke daerah Kebon Jeruk ada beberapa permaenan yang cara-caranye sama, cuman name ame judulnye aje nyang laen.
Ade beberape permaenan nyang ane masing inget name maupun cara permaenannye. Disini ane cuman coba sebutin aje deh..antara laen :
Maen Pancing /Maen Benteng /Maen Bom
Eni permaenan bisa dimaeni baek ame anek perempua atawe lelaki. Tapi, biasanye sik digabung. Adapun waktu pelaksanaannye di siang hari dan ditempat nyang lumayan luas seperti lapangan atawe di kebon nyang lega.. kagak ade pohonannye.
Permaenan eni biasenye sipemaen dibagi jadi dua bagian yang masing-masing bagian bertugas ngejagain tempat bentengnye jangan ampe di sentuh ame lawan. kalu ampe kesentuh itu tandenye kemenangan buat silawan. Biasanye permaenan ini dimulain dengan ade nyang mancing duluan buat lawannye keluar nguber.. nah baru setelah itu si pemimpin nyuruh temennye nyang mancing buat nguber karena di mudaan kelurnye buat nangkep yang duluan keluar.
Maen Uler Naga
Kalu permaenan ini ade nyang jadi naga dan ade nyang jadi elang nyang tugasnye nangkepi anak-anak nyang berdiri di belakang naga sementara si kepala yang jadi naganye berusaha buat menghalangin si elang nangkep buntutnye si naga (anak nyang paling belakang). Anak nyang ketangkep langsung deh dianggap mati dan si elang seterusnye berusaha nangkep anak yang berikutnye ampe abis. Biasanye mereka maen sambil nyanyiin uler naga :
"uler naga panjangnya bersar sekali,
melayang-layang selalu kian kemari,
umpan yang lezat inilah yang dicari'
ini dianya yang terbelakang"
Maen Galasin
Permainan galasin biasanye dimaenin dilapangan bulutangkis. Tapi, bisa aje dibuat gambar kendiri yang hapir sama seperti lapangan ukurannye sih terserah asal diye bebentuk kotak nyang tengahnye dipotong tengah ame garis lurus buat si kepala lewat nerobos. Di permaenan eni para pemaen dibagi jadi dua kelompok bisa perempuan atawe lelaki (gabungan).
Maen Enggrang
Permaenan ini pake alat nyang dibikin pake bambu yang dikasi pancalan buat diinjek. ukuran tingginye injekan paling-paling sedengkul anak-anak dah.. nanti dengan pijakan bambu tersebut si anak bediri di kedua bambu yang dipake buat jalan. Kalu kagak ade bambu bisa juga dibuat dari kaleng yang tengahnye dibolongin ame paku terus dikasi tali buat ngejepit antara jempol ame telunjuk. Jadi kegunaan kaleng tersebut seperti sendal atawe bakiak.
Maen Taplak Bulan, Taplak Meja
Kalu nyang ini juga bisa dimaenin ame beberapa anak nyang jalannye pake nunggu giliran jadi pake acara gambreng dulu. taplak ini biasanye digambar di tanah.
Maen Takadal
Permaenan takadal make kayu dari bambu ame dua batu bata yang disejajarin.
Maen Dampu
Maen dampu biasanye pake gacoan dari batu kolar nyang tipis atawe pipih dan bisa didiriin. permainan eni terbagi jadi tiga babak. babak satu si pemain ngelontarin batu nyang dipasang ame yang jaga sampe salah satu dari batu yang dipasang itu kena. kalu enggak maka sipelontar kalah dan kelompoknya jaga. kalu kena maka diye kebabak kedua. Di babak eni sipemain pake kayuhan kaki kudu bisa ngejatuhin semua batu yang dipasang. Babak nyang ketiga si pemain kudu kenain batu nyang jaga dengan cara ngebelakangin.
Maenan di dalem Rumah
Ade beberapa maenan nyang biasanye dimaenin ame anak-anak yang rada kecilan nyang biasanya belon bisa lari kenceng. biasanye maenan ini cuman dilakonin sambil duduk doang, permainan tersebut seperti ; ci-cimelati, cublak cublak suweng, maen congklak, maen bola bekel.
Maen Merdeka & Maen Tombok (pake karet gelang)
Maen merdeka bisa gabungan antara lelaki ame perempuan. Dalam permaenan nyang eni sama juga dibagi jadi dua kelompok. kelompok nyang menang akan berusaha melompati karet yang dijadikan pengalang nyang dijaga ame dua orang. penghalang itu mulain dari sepipis, sepinggang, seketek, sekepala, setengah merdeka, dan semerdeka (artinye dengan tangan yang angkat keatas).
Sedangkan maen tombok biasanye pake karet tiap tiap pemaen. nanti kalu udah terkumpul dipasang sebuah lidi di tengah. pemain diundi siapa yang lebih dulu ngelempar karet buat masukin ke lidi yang dipancangin dengan jarak tertentu dari pemain. nah pemain yang bisa masukin berarti diya jadi pemilik karet yang masuk tersebut.
Maen Koba (pake duit atau kerop tutup limun)
Sama seperti maen tombok, cuman bahannye dibuat dari kerop atawe tutup botol limun (sekarang tutup minuman botol yang terbuat dari kaleng yang ditumbuk rata hingga menyerupai uang logaman), dan bisa juga paek duit logaman. sedangkan tempat yang jadi sasaran lemparan nya adalah tanah yang ditumbuk hingga jadi lobang.

1 Comments:

Anonymous rizky ahmad said...

nostalgia banget bang maen2annye. . dan sayangnye anak2 zaman skrg bnyk yg kehilangn bbrp dari macem maenan di atas. . kyk benteng, dampu, daprak de el el. . lantaran udeh bnyk tanah jd lapang jadi gedong dan lahan bermain bnyk yg kegusur. . so sad . . -_-

5:34 AM  

Post a Comment

<< Home